fredag 16 januari 2009

Mattias årsbästalista 2008


Årets läsupplevelse för min del måste vara Kafka på stranden av Haruki Murakami, men den skrevs ju redan 2002...
Från 2008 väljer jag Jonathan Littells De välvilliga, en fantastisk debutroman som skildrar nazismen, Förintelsen och den situationens moralfilosofi ur en homosexuell SS-officers synvinkel.


Annars står två återutgivningar på min lista över den bästa litteraturen 2008:
Barnes and Nobles i stort sett kompletta Lovecraft-utgåva för ynka 12,95 dollar + frakt måste ses som ett kap! Här finns alla noveller och romaner som H.P. Lovecraft någonsin publicerat, förutom de berättelser han spökskrev åt andra. För första gången får man även en Lovecraft-bok med ett omslag som man slipper skämmas för på tunnelbanan!
EDIT: Vänta med inköpen av denna bok! Martin Andersson har haft vänligheten att meddela alla korrekturfel som finns i den första tryckningen och det är ingen munter läsning. Se kommentarerna till detta inlägg för mer information från Martin (som numera tagit på sig att utföra korrläsandet inför andra upplagan, så att det blir rätt gjort).


Kvalitetsförlaget Alastor Press återutgav den sedan länge slutsålda Maldoror - Samlade verk av Lautréamont i en omarbetad utgåva, utökad med drygt 100 sidor som bl.a. rymmer intervjuer med författarens samtida och insiktsfulla kommentarer från den mytomspunne översättaren Elias Wraak...



Bäst på scen 2008 var tveklöst Bruno K. Öijer som jag såg på Södra Teatern i Stockholm dagarna innan julafton. En bättre avslutning på året var svår att få.
Listor på mina favoritfilmer och skivor kan läsas här (film) och här (musik).

4 kommentarer:

Magister sa...

Tyvärr är B&N-utgåvan av Lovecraft späckad med tryck- och redigeringsfel. Den andra tryckningen, som väntas till hösten, skall ha betydligt färre fel, eftersom jag tagit på mig att korrläsa den -- vill man ha något gjort rätt får man göra det själv.
Under tiden postar jag rättelserna på http://www.sffchronicles.co.uk/forum/47876-errata-for-the-b-and-n-volume.html

Vänliga hälsningar
Martin Andersson

Anonym sa...

Jag bara längtar att få sätta klorna på De välvilliga! Dock blir det sommarläsning eftersom boken är inte av det tunnaste laget...

Taru

Anonym sa...

>>Martin
Men jösses, så oerhört uselt av B&N att låta alla dessa fel passera! Det är ju nästan så man borde reklamera sitt exemplar. Hoppas de har dragit in första tryckningen åtminstone...
Stort tack för kommentaren, och ett lika stort tack för det otroliga jobb du lägger ner på korrekturen.

>>Taru
Jo, den är rätt fet med sina 900 sidor, men förvånansvärt lättläst. Tung att hålla i för oss veklingar dock... ;)

Magister sa...

Nej, första upplagan sålde slut redan i februari (tror jag det var), och är nu värd pengar (har sett att den går för uppåt $80 på nätet, vilket får mig att ångra att jag inte köpte fler ex).

Tyvärr är det inte helt säkert att alla fel rättas i andra tryckningen -- det blir tydligen rätt dyrt att rätta, med tanke på att så många sidor påverkas... :(