tisdag 3 november 2009

Doften av Paris

Georges Simenon född 1903 i Liége i Belgien skapade 1930 en odödlig kriminalkommisarie med sina deckare om kommissarie Maigret. Denne kom att figurera i 75 romaner och 28 noveller.

Varför läser jag Maigret, och till och med så gärna att jag försöker läsa böckerna på franska. Det var ju bra många år sedan jag läste franska på gymnasiet, och har inte talat språket sedan dess.

Maigret ger en touche av Paris. Jag blir hembjuden till hans våning vid Place des Vosges i det fashionabla Marais-kvarteret och jag får träffa hans fru som med omsorg försiktigt frågar: "kommer du hem och äter middag"? Maigret är definitivt inte den hårdkokta deckaren som jagar brottslingarna i häftiga biljakter. Nej, här är en som jobbar med psykologiska analysmetoder. Jag njuter också av de realistiska miljöskildringarna - och drömmer mig gärna till Quartier Latin för att läppja på ett glas chablis på en bar. Eller också vandrar jag under Seines broar bland uteliggare och blomsterförsäljare och låtsas att jag är iakttagaren i Maigrets fotspår. Och allt detta på Franska!!
För den som nu inte läser franska finns många titlar översatta till svenska.
Tips: Låna en kasse: Franska deckartimmen eller kolla helt enkelt i vår deckarhylla.

Inga kommentarer: