tisdag 11 mars 2008

Min far hade en dröm av Barack Obama



Min far hade en dröm av Barack Obama är en intressant berättelse om en svart mans uppväxt och kamp för att hitta sin egen identitet. Den frånvarande pappan blir nästan som en myt för den unge Barack och sökandet efter sin egen identitet löper som en röd tråd genom hela boken.
I första delen får läsaren följa Baracks barndom, först i Hawaii, sedan i Indonesien och därefter under hans ungdomsår i Hawaii och sedan i Los Angeles. Bokens andra del utspelar sig i Chicago där den unge Barack arbetar som organisatör för att mobilisera de svarta för att förbättra sina livsvillkor. Den sista delen skildrar hans resa till Kenya där han till sist får träffa sin familj från faderns sida.
Jag uppskattade den första och sista delen där Barack skildrar sitt ursprung, mötet med sin familj och släkt. Den andra delen i boken var intressant eftersom den belyste de problem som finns i USA i hårt segregerade områden, men personen Barack Obama fick här inte lika mycket plats.
Min far hade en dröm är en mycket läsvärd bok, och jag skulle nog tycka det även om han inte skulle vara på väg att bli demokraternas nästa presidentkandidat.

Skrivet av Taru Leino, Farsta bibliotek.

Inga kommentarer: