måndag 27 oktober 2008

Glitter och magiskt mörker i höst



Vad passar bättre än att läsa poesi nu när höstmörket har trätt in? Att läsa en dikt kan väcka en ur en eventuell dvala! Och nu i vår stressade tid är ju poesi ett alldeles utmärkt sätt att få så mycket som möjligt i en kort litterär form. En komprimerad dikt på bara några få rader kan öppna en värld man inte visste, eller glömt bort, fanns inom sig. Dessutom matar man sitt lilla törstande hjärta med känslomässigt mättande näring som man står sig länge på.
Ett riktigt smaskigt tips är Bruno K Öijers nya diktsamling Svart som silver. Visserligen en liten kö på bibliotekens exemplar, men den som väntar på nåt gott... Bruno K Öijers trilogi - Medan giftet verkar, Det förlorade ordet och Dimman av allt finns inne på många bibliotek och är väldigt läsvärda. Så varför inte ta steget in i Brunos magiska, elektriskt glimrande, bitterljuva värld och stig sen ut i staden med en glittrande skugga till vän. Svart som silver...
Det finns för övrigt mycket poesi att bekanta sig med på Farsta biblioteks poesihylla!

Text: Malin Svensson, Farsta bibliotek

Bilden ovan återfinns på bloggen BrunoKBlogg.
Bruno K Öijers egen hemsida finner man här, och en wiki om Öijer finns här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Farsta!
I dag öppnade Järfälla sin biblioteksblogg. Det tar väl ett tag innan vi kan mäta oss med er, men snart så!
Kolla:
http://jarfallafolkbibliotek.blogspot.com/

Hälsningar
Birgitta

Anonym sa...

Bra skrivet Malin. Du väckte min lust att läsa iaf. Jag trodde att poesi är inte min grej, men hittade några gamla dikter bland mina dagböcker, dikter som rört mitt hjärta en gång i tiden. Så visst är jag en diktmänniska. Hade bara glömmt bort det.

-taru-

Anonym sa...

Kul med Järfällas blogg! Måste spara i mina favoriter.

-taru-